Kakaowe ciasto ze śliwkami i kruszonką



Korzystając z sezonu śliwkowego oprócz robienia konfitury z gorzką czekoladą i pomarańczą oraz dżemu śliwkowego (przepisy na pewno pojawią się wkrótce ;), w weekend zrobiłam kakaowe ciasto ze śliwkami i cynamonową kruszonką. 
Ciasto jest bardzo aromatyczne oraz wilgotne. Wilgoć zapewniają śliwki ułożone na wierzchu ciasta, jak i te drobno pokrojone, które znajdują się w środku. Doskonale można w nim wyczuć zapach i smak cytryny (uwielbiam dodawać do ciast skórkę i sok np. z cytryny czy pomarańczy, bo fajnie je aromatyzuje). W kruszonce znajduje się cynamon, wg mnie doskonale pasuje do śliwek, podkreśla ich smak i ciasto przez dodatek właśnie tej przyprawy robi się trochę jesienne :).
Ciasto im dłużej stoi, tym jest coraz lepsze i z dnia na dzień, robi się coraz bardziej wilgotne. 

Składniki:
Kruszonka: 
  • 10 łyżek mąki pszennej 
  • 7 czubatych łyżek cukru 
  • 100 g zimnego masła 
  • 2 łyżeczki cynamonu 
Wszystkie składniki na kruszonkę umieszczamy w miseczce i zagniatamy ciasto. Po wyrobieniu jednolitej kulki, ciasto zawijamy w folię spożywczą i wkładamy do zamrażalnika.

Ciasto: 
  • 2 pełne szklanki mąki pszennej 
  • 250 g miękkiego masła 
  • 200 g cukru pudru 
  • 1 opakowanie cukru wanilinowego (16 g) 
  • sok i starta skórka z jednej cytryny 
  • 5 jajek 
  • 4 łyżki kakao 
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 500 g śliwek (waga przed wypestkowaniem) 
Śliwki myjemy, przekrajamy na pół i pozbawiamy pestki.
Mąkę, kakao i proszek do pieczenia przesiewamy i mieszamy razem w głębokim talerzu.
Masło ucieramy z cukrem pudrem i cukrem wanilinowym do utworzenia jednolitej, gładkiej masy. Następnie zmniejszamy obroty miksera i dodajemy pojedynczo jajka, aż do połączenia składników. 
Cytrynę porządnie szorujemy i sparzamy wrzątkiem. 
Kolejno do masy dodajemy skórkę i sok z cytryny, wsypujemy mąkę i krótko, ale dokładnie mieszamy.
Połowę ciasta przekładamy do tortownicy o średnicy 26 cm wyłożonej papierem do pieczenia-tylko dno. Trzy śliwki drobno siekamy w kostkę i układamy je na cieście. Przykrywamy resztą ciasta i na wierzchu układamy połówki śliwek skórką do dołu.
Kruszonkę wyciągamy z zamrażalnika i ścieramy na grubych oczkach tarki. Posypujemy nią wierzch ciasta. Ciasto pieczemy w 180 st.C. przez 60-70 minut.



Smacznego.


Komentarze

  1. Pyszne ciacho! Poproszę o kawałek do herbatki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajne ciacho. Ze śliwkami z pewnością jest pyszne :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciemne ciasto i śliwki - zestawienie idealne:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Śliwki w wypiekach są przesmaczne i bardzo często z nich korzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak coraz bardziej wilgotne to aż się zakochałyśmy w tym ciachu :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciasto wygląda świetnie. Jeśli piszesz, że jest do tego wilgotne, to mnie kupiłaś :)
    A cynamonową kruszonkę, to ja uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. jak pysznie wygląda, będę musiała sama wykonać taki przepis ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo zachęcam do upieczenie, mam nadzieję, że będzie Ci smakować, tak samo, jak i mnie ;)

      Usuń
    2. już zapisałam przepis i będę testować ;)

      Usuń
  8. bardzo lubię śliwki, a w cieście czekoladowym smakują wybornie:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie bym zjadła takie ciacho :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo apetycznie wygląda! :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubie takie ciasta, moje smaki :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda pysznie! Ciekawa jestem konfitury z gorzką czekoladą :)

    OdpowiedzUsuń
  13. widzę, że nie tylko ja postanowiłam połączyć kakaowe ciasto ze śliwkami :) wygląda pysznie

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz